Ishøj Svømmeklub – klubben med plads til alle vandglade

Her er vores historie:

Ishøj Svømmeklub (ISK) blev stiftet d. 17. august 1977, faktisk allerede inden Ishøj Svømmehal stod klar. I den allerførste sæson lånte vi vand i Vallensbæk Kommune, indtil Ishøj Svømmehal var færdigbygget i november 1978. Klubben startede ud med at være 200 medlemmer, hvilket må siges at være meget godt for en nystartet klub. Svømmehallen var på det tidspunkt ret moderne, og blev bygget uden en eneste flise i bassinet, men med moderne polyesterbeklædning. Hallen havde både et 50 m bassin, børne- og udspringsbassin.

Det har været kendetegnende for Ishøj svømmeklub gennem hele historien, at det har været en veldrevet klub med dedikerede frivillige kræfter, som har været aktive i klubben gennem mange år. De fleste har startet deres frivillige arbejde i klubben, fordi de havde børn, der svømmede i klubben, men gennem klubbens mere end 40-årige historie er det tydeligt, at klubben er noget særligt, hvor de frivillige kræfter har fortsat deres arbejde i klubben, også efter deres børn er stoppet med at svømme.

I 80’erne etablerede ISK sig som en elitesvømmeklub

Ishøj Svømmeklub har på en række punkter udviklet sig gennem årene.

I 90’erne blev Triathlon populært. Svømmeklubben gik sammen med gymnastik, atletik, cykelklubben og hjemmeværnet og afholdt Tri-stævner i nogle år. I samme årti indgik disse klubber i et 3 årigt projekt med kommunen omkring opstart af ”Ældre i bevægelse”, som sidenhen blev en selvstændig klub.
Man prøvede også kræfter med ”Idræt på tværs”, hvor byens børn gratis kunne prøve forskellige idrætsgrene af hver lørdag over et par måneder. Det var også i 90’erne, at Danmarks største varmtvandsbassin blev bygget i Ishøj, og babysvøm kom på programmet i ISK.

I 1995 blev Ishøj Svømmehal til nationalt Team Danmark (TD) Elitetræningscenter, hvilket betød, at det danske svømmelandshold havde sin faste gang i hallen. Team Danmark centret gjorde, at der blev udviklet et vældig godt samarbejde mellem ISK og Dansk Svømmeunion.
Det betød også, at da vi gik ind i det nye årtusinde var ISK en af de større klubber i Danmark.
Dengang havde vi udover såkaldte ”almindelige” svømmehold for børn også fødselsforberedelse, hold for gravide, hvor folk kom fra hele Sjælland for at deltage i disse særlige hold. Der var også vandgymnastik og dybtvandsaerobic, synkro, handicap, vandskræk, supermotionister og ”husmor svømning” M/K.

I 2002 havde ISK 25-års jubilæum og var den største forening i Ishøj kommune. At vi havde kvalificerede trænere kunne ses på det rekordstore medlemstal som lød på 1200 medlemmer. Ishøj Svømmeklub tilbød alt der kan foregå i vand, inkl. Konkurrencesvømning og masters, dog undtaget vandpolo. ISK hjalp på det tidspunkt også Ishøj kommune ved det, at det var svømmeklubbens trænere som underviste kommunens hold for kraftige børn på Tip, Tab, Tynde, samt svømning for handicappede (paragraf 202 autister, hjerneskadede, motoriske udfordringer, DAMP mm).

I 2007 indgik ISK i et fællesskab med Tune og Greve svømmeklubber om en fælles eliteafdeling – kaldet GTI, der trænede både i Greve og Ishøj svømmehal. Ishøj Svømmeklub er fortsat en del af GTI elite fællesskabet, og fuldender klubben på den måde, at der både er plads til alle de, der vil lære at svømme, de som har glæde ved at træne en til to gange om ugen og de, som gerne vil være blandt de bedste svømmere i Danmark.

Vi har løbende udviklet og tilpasset Ishøj Svømmeklub til tidens krav men med fokus på glæden ved vand og at lære at svømme. De seneste 10 års tid har det betydet, at aktiviteterne i ISK primært har været fokuseret på børne- og voksensvømning, hvor det handler om at blive fortrolig med vand og kunne svømme, elitesvømning, hvor vi sigter på at have nogle af Danmarks bedste svømmere, og så vores lille niche, der er undervisning af folk med forskellige former for handicap. Det kulminerede i året 2016, hvor ISK fik vores første OL svømmer i Jonas Larsen, som vandt bronze ved de Paraolympiske lege i Rio.

I dag har Ishøj Svømmeklub udvidet samarbejdet med Greve og Tune, så det ikke kun omfatter elitesamarbejde, men vi har ansat en fælles svømmeskoleleder for de tre klubber. Vi har i den forbindelse indledt et samarbejde med DGI og implementerer deres undervisningskoncept i svømmeskolen. Vi udvider vores aktiviteter, hvor blandt andet kan nævnes, at vi går på stranden med Ocean Rescue Camp, som er 3 dage med livredningsaktiviteter. Klubben tilbyder også noget helt nyt med et par små Strandsjov events i skolernes sommerferie, hvor byens børn tilbringer en eller flere dage på Ishøj Strand med vores instruktører og bare har nogle gode dage med sol, strand og ikke mindst vand. I svømmehallen udvides med Aqua Camps i skolernes ferier. Vi genoptager at have hold for børn med særlige behov, primært Cerebral Parese, men også Jump4Fun-hold for børn med forskellige udfordringer som overvægt, motorik eller bare børn som har det lidt svært. Alt sammen aktiviteter, som er med til at fastholde fundamentet i Ishøj Svømmeklub om at nyde glæden ved vand, men også udvikle klubben, så vi fortsat kan være blandt de bedste i Danmark.

I denne video https://arkiv.dk/vis/341215 indgår der et lille klip fra en gammel video fra vores udspringsbassin som er kommenteret af Gunnar Nu Hansen.